Pages

Tuesday, July 11, 2017

Translation of Malachi (I tried my best)

I remember during a semester break, I was asked by a Pastor to help translate the Malachi chapter in the Bible into Bahasa version. I knew that there was a Bahasa copy of Bible and I couldnt remember the reason given in doing so. I just remembered I was not thinking straight when I promised to do it. Eventually I managed to finish one chapter by God's grace. During the time, I only knew I had finished squeezing my brain juice. Each word when being translated must be carefully studied as not to sway away from its original version. So yes, this is Rachel Kho's version of translation. Please do correct me if there is any mistake. Keeping this here as a memory :)

Bab 1 Kata Pengantar
1:1 [Inilah pesan TUHAN kepada Maleakhi untuk umat Israel.]
Firman Tuhan (Yehuwa, Tuhan umat Israel), dengan perantaraan nabi Maleakhi[1], kepada Israel(umat Israel, iaitu keturunan[2] Yakub) Tuhan memanggil mereka sebagai bangsa-Nya, orang-orang pilihan-Nya, anak-Nya, anak sulung-Nya[3], umat-Nya serta milik pusaka-Nya[4].
Firman Tuhan bukan di dalam khayalan, tetapi nabi diamanahkan secara langsung untuk menyampaikan pesanan Tuhan, oleh itu kesemuanya 55 ayat yang terdapat dalam buku Maleakhi merupakan kata-kata Yehuwa kecuali ayat-ayat yang diuraikan oleh nabi dengan kata-kata sendiri dalam menyampaikan pesanan, oleh itu buku tersebut dikatakan sebagai percakapan Yehuwa. Pesanan-Nya amat mendesak dan keras kerana gaya hidup umat Israel yang rusak pada masa itu iaitu sebelum Perjanjian Lama berakhir.
Pesanan dalam buku Maleakhi disampaikan kepada umat Israel dalam Perjanjian Lama.
Ia juga disampaikan kepada umat Israel dalam Perjanjian Baru, iaitu mereka pada hari ini yang bergantung kepada kasih karunia menyelamat Kristus Yesus, yang dibenarkan karena iman, yang dipimpin oleh Roh Tuhan, mereka yang merupakan anak Tuhan[5], umat Israel.
Sebenarnya, pesanan Tuhan yang dicatatkan dengan perantaraan nabi adalah peringatan untuk gaya hidup kita hari ini. Pesanan-Nya dapat dibaca dengan mudah, pasti dan benar[6] serta semuanya bermanfaat.

1:2-3 [TUHAN berkata kepada umat-Nya, "Aku mengasihi kamu." Tetapi mereka menjawab, "Bagaimana TUHAN mengasihi kami?" TUHAN menjawab, "Bukankah Esau abang Yakub? Tetapi Yakub Kukasihi, sedangkan Esau Kubenci. Daerah berbukit Esau sudah Kuhancurkan, dan tanahnya Kuserahkan kepada binatang-binatang buas di padang gurun."]
Buku ini menyatakan tujuh keperibadian Tuhan sendiri, iaitu keperibadian-Nya yang berlimpah melalui tujuh penghinaan[7] umat Israel terhadap Tuhan.
Penghinaan pertama [Bagaimana TUHAN mengasihi kami?]
Keperibadian pertama Tuhan ialah [Kasih]
Nabi Maleakhi menyebut tentang keperibadian Tuhan ini dahulu untuk mengingatkan kita bahawa manusia dijadikan[8] menurut gambar dan rupa Tuhan, maka kasih juga merupakan keperibadian pertama kita(1 Korintus 13:1-8; 13:13).
Refleksi: Adakah kita sering kali menghina(berdosa terhadap) Tuhan?
Penyair mengajar kita supaya menyimpan ajaran Tuhan di dalam hati agar jangan berdosa terhadap Tuhan(Mazmur 119:11).
Tuhan mencintai leluhur[9] Israel, Dia hanya mencintai umat Israel, dari segala bangsa di atas bumi, merekalah yang dipilih untuk menjadi umat yang kudus bagi Tuhan[10], Tuhan memanggil umat Israel supaya memegang janji dan berpegang pada perintah, yakni ketetapan dan peraturan, maka Tuhan akan memberkati mereka yang dikasihi-Nya[11].
Umat Israel dalam Perjanjian Lama sering tidak taat dan membantah Tuhan[12], nabi Yesaya menyatakan bagaimana mereka membantah, meninggalkan Yehuwa, menista Tuhan dan berpaling membelakangi Dia; mereka sering dihukum oleh Tuhan namun masih berdosa[13].
Ayat mengatakan bahawa apabila mereka dihukum atas dosa mereka, mereka sanggup menghina Tuhan dengan mengata tiada sesekali Tuhan pernah mengasihi mereka, bermakna mereka tidak pernah lihat apa-apa kelakuan Tuhan yang menunjukkan kasih sayang terhadap mereka.
Refleksi: Sebagai anak Tuhan dalam Perjanjian Baru pada hari ini, adakah kita benar-benar memahami kasih Tuhan? Tuhan Yesus telah tahan menderita di kayu salib dan juga menanggung bantahan yang sehebat itu terhadap diri-Nya dari pihak orang-orang berdosa(Ibrani 12:2-3), namun tidak pernah Tuhan menolak umat-Nya(Roma 11:1), tetapi telah mati untuk menebus pelanggaran-pelanggaran yang mereka lakukan(Ibrani 9:15). Tidakkah ini merupakan kasih Tuhan terhadap umat Israel(umat Tuhan) dalam Perjanjian Baru dan Lama?
Tuhan menekankan bahawa meskipun Esau merupakan abang, Yakub merupakan adik[14], tetapi Yakub Dia kasihi, sedangkan Esau Dia benci. Ini adalah kedaulatan Dia, namun jangan sesekali kita mengabaikan bahawa Tuhan kita merupakan Tuhan yang adil, keadilan dan hukum adalah dasar kerajaan Dia[15], bermakna Tuhan duduk di atas takhta-Nya dan mengadili kerajaan sorga-Nya dengan adil. Oleh itu, adalah sebabnya di sebaliknya apabila Tuhan cenderung kepada Yakub.
Nama Yakub membawa maksud memegang[16]. Dia memegang hak kesulungan apabila ada kesempatan[17], memegang janji Tuhan[18] dan juga memegang berkat Tuhan[19]. Tidak hairanlah Tuhan cenderung kepadanya, memberi nama baru kepadanya, menamakannya sebagai Israel(Putera- Putera Kerajaan Sorga). Sebaliknya, bagi Esau, Tuhan hanya memberi dia satu kritikan, iaitu, [Demikianlah Esau meremehkan(berbanding dengan Yakub yang memegang) haknya sebagai anak sulung] (Kejadian 25:34; Ibrani 12:16)
Refleksi: Sebagai umat Israel pada hari ini, melalui pesanan ini, kita harus berfikir, sebagai Kristus pada hari ini, adakah kita benar-benar memegang(menggenggam rapat) hak sebagai anak Tuhan(Yohanes 1:12), memegang janji untuk hidup sejati dan kekal(1 Yohanes 2:25), memegang berkat untuk hidup ini(Ulangan 28:1-14) dan demikianlah mendapat kasih Tuhan Bapa?
Tuhan kata: [benci Esau], bermakna benci keluarga Esau (keturunannya), sudah tentulah ada sebabnya. Dalam sejarah, kita boleh bandingkan cara melayani saudara-saudara oleh keluarga Esau dan keluarga Yakub dan seterusnya mendapat tahu sebabnya. Semasa bangsa Israel keluar dari Mesir dan melalui daerah keluarga Esau untuk memasuki tanah yang dijanjikan, mereka bersikap cermat dan hormat kepada saudara mereka(Ulangan 2:4-6), namun bangsa Edom, yakni keluarga Esau(Kejadian 25:30) tidak izinkan laluan[20]. Tuhan memesan kepada Israel supaya jangan menganggap keji orang Edom(Ulangan 23:7), namun orang Edom berlaku kejam terhadap saudara-saudara mereka. Apabila musuh mengangkat semua kekayaan keluarga Yakub, orang Edom senang atas nasib sial dan bergembira pada hari saudara mereka binasa serta merenggut kekayaannya pada hari sialnya, nabi Obaja telah menyatakan lapan [kekerasan] orang Edom terhadap keluarga Yakub semasa mengumunkan dosa mereka(Obaja 10-14). Akhirnya Tuhan menyerang dengan serbuan orang asing[21] dan menjadikan tanah Esau sunyi-sepi[22], yakni pergunungan Seir yang pernah Tuhan berikan kepada keluarga Esau(Ulangan 2:5)
1:4 [Andaikata keturunan Esau, orang-orang Edom itu berkata, "Kota-kota kami sudah dihancurkan, tapi kami akan membangunnya kembali," maka TUHAN akan menjawab, "Mereka boleh membangun kembali, tetapi Aku akan merobohkannya. Mereka akan disebut 'Negeri durhaka' dan 'Bangsa yang kena murka TUHAN untuk selama-lamanya.”]
Tanah Edom sering diserbu dan dihancurkan, namun orang Edom berkali-kali membangunnya kembali akibat keangkuhan mereka[23], pengetepian dosa mereka serta berkali-kali berdosa. Tuhan sendiri mengira dosa mereka terhadap saudara mereka dan mengumunkan hukumannya[24]: oleh itu, bagaimana mereka membangun kembali, Tuhan akan merobohkannya juga, milikan mereka umpama pencuri datang pada malam hari dan mengambil semuanya, juga umpama pemetik buah anggur tidak akan meninggalkan sisa-sisa pemetikannya(Yeremia 49:9; Obaja 5-6).
Bermulanya dari Adam, manusia tidak setia melakukan perintah Tuhan, maka terkutuklah tanah disebabkan dosa yang dilakukan oleh manusia[25]. Orang Edom juga begitu, malahan keturunan mereka juga Tuhan membenci.
Mengapakah Tuhan marah terhadap orang Edom untuk selama-lamanya? Penyair pernah berkata, Tuhan tidak menghardik terus-menerus, dan tidak marah untuk selama-lamanya[26]. Lalu kita perlu menyelidiki secara mendalamnya cara keluarga Esau melayani keluarga Yakub.
Selain daripada dosa-dosa orang Edom yang dinyatakan oleh nabi di atas, keluarga Edom terus-menerus melakukan perbuatan jahat yang lagi besar terhadap keluarga Israel.
Doeg membantu Saul untuk memburu Daud(1 Samuel 22:9-22); jikalau orang Edom berjaya membunuh Daud, maka keturunan Daud, Tuhan Yesus(Wahyu 22:16) tidak akan muncul dalam Perjanjian Baru.
40 tahun sebelum Kristus, orang Roma melantik Herodes Agung sebagai raja Yudea, iaitu orang Edom(ataupun orang Idumaea dalam Perjanjian Baru) dan menurut kepada catatan kitab, merupakan orang yang hendak membunuh Tuhan Yesus yang lahir di bumi(Matius 2:1-18).
Anak Herodes Agung(orang Edom), Antipas telah membunuh perintis Tuhan Yesus, iaitu Yohanes Pembaptis(Matius 14:1-12).
Raja Herodes Agrippa I menekan anggota-anggota jemaat, membunuh Yakobus dan memasukkan Petrus ke dalam penjara(Kisah Para Rasul 12:1-4).
Soalan: Mengapakah bangsa pilihan Tuhan diburu oleh saudara dalam sejarah? Mengapakah orang Edom ingin membunuh penyelamat[27] yang dinyatakan dalam nubuat nabi? Mengapakah mereka ingin menekan anggota-anggota jemaat Tuhan?
Jawapannya:
Merupakan suatu peperangan yang seram di dunia roh(Wahyu 12:7);
Mengenai (darah Anak Domba);
Merupakan asal kejayaan anak Tuhan(Wahyu 12:11);
Syaitan/Naga dengan maksud menelan anak laki-laki iaitu Tuhan Yesus yang dilahirkan di bumi(Wahyu 12:4-5);
Ia memburu umat Tuhan dalam Perjanjian Lama(wanita/Israel(Wahyu 12:6)), anak Tuhan dalam Perjanjian Baru(Wahyu 12:17);
Ia ingin menghapuskan penyelamatan manusia oleh salib.
Perhatian: Yehuwa Tuhan merupakan Tuhan yang rasional; semasa Dia menjalankan kedaulatan-Nya, adalah sebab-sebabnya. Jika tidak, mengapakah kita perlu mengendahkan penghakiman Tuhan; mengapakah orang benar perlu ada kebenaran dan orang jahat perlu diadili? Jikalau kasih Tuhan tidak rasional, mengapakah Yakub perlu memegang rapat hak kesulungan dan penganut Kristus hari ini perlu memegang rapat hak sebagai anak Tuhan?
1:5 [Bangsa Israel akan melihatnya sendiri, dan berkata, "Sungguh besarlah TUHAN; kekuasaan-Nya sampai di luar tanah Israel!"]
Yakub mendapat hak kesulungun dan mewarisi perjanjian Tuhan dengan Abraham.
Kriteria perjanjian Tuhan adalah Abraham perlu hidup di hadapan Tuhan dengan tidak bercela dan perjanjian ini diwarisi oleh keturunannya. Segala berkat dalam perjanjian memerlukan dua pihak untuk menunaikan syarat; pihak pertama, Yehuwa akan menjadi Tuhan Abraham dan Tuhan keturunannya(Kejadian 17:1-2, 7), pihak kedua, Abraham dan keturunannya akan mentaati Tuhan dan melakukan apa yang baik dan adil(Kejadian 18:19). Perjanjian ini bermula dari Abraham, sampai kepada Ishak[28] dan seterusnya diwarisi oleh Yakub[29]. Disebabkan perjanjian ini hanya dimiliki oleh keluarga Yakub dan juga hanya dimiliki oleh Israel; selepas ini Tuhan menamakan Yakub nama baru Israel, Israel membawa maksud Putera Kerajaan Sorga.
Perhatian: Orang yang milik Kristus dalam Perjanjian Baru pada hari ini juga adalah keturunan Abraham(Galatia 3:29); sebab dia ialah bapa banyak bangsa yang berharap(Roma 4:18); keturunannya mewarisi perjanjian Tuhan, umat Israel dalam Perjanjian Baru adalah mereka yang memegang rapat hak sebagai anak Tuhan [Putera Kerajaan Sorga].
Yehuwa adalah Tuhan, Dia berada di segala tempat, sudah tentulah juga berada di luar tanah Israel. Ayat ini merupakan ubuat, menyatakan bahawa perjanjian antara Dia dengan Israel akan melampaui umat Israel dalam Perjanjian Lama dan menjangkau umat Israel dalam Perjanjian Baru; bangsa-bangsa [di luar tanah Israel] yang mendapat penyelamatan Yehuwa akan berkata, “Sungguh besarlah Tuhan![30]
Hal ini akan berlaku pada masa depan yang terdekat, malah umat Israel akan lihat sendiri dan berkhotbah tentangnya. Disebabkan buku Maleakhi merupakan pesanan nabi terakhir dalam Perjanjian Lama, keluarga Israel akan transit ke Perjanjian Baru dan menyambut kedatangan Perjanjian Baru(Utusan yang mengumunkan perjanjian[31]) yang mereka kagumi.
Ubuat telah dicapai dalam Perjanjian Baru pada hari ini.
Tidakkah Israel pada hari ini lihat dengan mata sendiri Khabar Baik Tuhan Yesus di luar tanah? Tidakkah nama Tuhan Yesus diagungkan oleh bangsa-bangsa?




[1] Malaekhi=Utusan-Ku
[2] Kejadian 32:26-27
[3] Keluaran 4:21-22
[4] Yesaya 19:25
[5] Roma 3:24; 8:14; 9:4-8
[6] Habakuk 2:2,3
[7] Maleakhi 3:13
[8] Kejadian 1:26
[9] Ulangan 4:37
[10] Ulangan 7:7-8
[11] Ulangan 7:9-13
[12] Roma 10:21
[13] Yesaya 1:2-9
[14] Kejadian 25:21-26
[15] Mazmur 89:14; 97:2; Yesaya 9:7; Yeremia 23:5
[16] Kejadian 25:26
[17] Kejadian 25:29-34
[18] Kejadian 32:26
[19] Kejadian 32:26
[20] Ulangan 20:14-22
[21] Yeremia 49:14
[22] Yesaya 34:5
[23] Yesaya 49:16
[24] Amos 1:11-12
[25] Kejadian 3:17; Ulangan 28:15-20
[26] Mazmur 103:9
[27] Tuhan mengangkat seorang raja yang adil dari keturunan Daud (Yeremia 23:5-6)
[28] Kejadian 17:19; 26:2-4
[29] Kejadian 28:13
[30] Mazmur 96:4
[31] Maleakhi 3:1


No comments:

Post a Comment